Bijtelling

Als je van je werkgever een leaseauto mag rijden dan krijg je automatisch te maken met bijtelling. Maar wat is de bijtelling precies, hoeveel kost het en krijg je het altijd?

Wat is bijtelling?

Een auto van je werkgever die je ook privé mag gebruiken (meer dan 500 privékilometers per jaar)  ziet de belastingdienst  als loon in natura. Net zoals bij een salarisverhoging dient er dus ook belasting betaald te worden. Vaak zijn de kosten van de leasewagen voor de werkgever en de bijtelling voor de werknemer. Dit zal je dus elke maand zelf moeten betalen.

Wil je geen bijtelling betalen omdat je minder dan 500km per jaar gaat rijden hou er dan wel rekening mee dat ze hier scherp op controleren. Je zal een rittenlijst moeten bijhouden die de belastingdienst kan opvragen. Deze zullen ze dan controleren met hun eigen gegevens zoals scanauto’s die rondrijden op de snelwegen of verkeerscamera’s met kentekenregistratie. Even ‘stiekem’ op vakantie gaan en de kilometers proberen te verbergen in zakelijke ritten die nooit hebben plaatsgevonden valt dus snel door de mand en de boetes hiervoor zijn niet mild. Mocht je echt niet meer dan 500km per jaar privé rijden dan kan je een ontheffing aanvragen bij de belastingdienst. Dat kan je hier doen.

Ook indien je voor je werk in het bezit bent van een bestelauto die na werktijden mee naar huis toe gaat dien je een aanvraag te doen die ze “Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto noemen.

Met deze verklaring verklaar je dat je de bestelauto alleen gebruikt voor werk en nooit voor privé. Vaak vallen privéritten die dan toch zouden gebeuren ook niet onder de afgesloten verzekering op het voertuig dus naast de boete van de belastingdienst rij je ook nog onverzekerd rond.

De netto-bijtelling is het bedrag dat van je netto-salaris afgaat voor privé gebruik van de auto. Dus het echte bedrag dat je minder gaat ontvangen qua salaris.

Hoe berekenen ze de bijtelling?

1) De fiscale waarde van de auto (basisprijs + opties). Zaken die achteraf door de garage geplaatst worden zijn trouwens uitgesloten van de fiscale waarde. Een carkit plaatsen na een jaar veranderd dus niets aan je bijtelling.

2) Bijtellingspercentage, deze hangt af van de uitstoot van CO2 volgens de volgende tabel:

(tot 2015, en alle contracten die voor die periode zijn afgesloten met een maximum van 60 maanden)


Benzine:

  • 7% = 1 tot en met 50 gram CO2 per kilometer
  • 14% = 51 tot en met 88 gram C02 per kilometer
  • 20% = 89 tot en met 117 gram CO2 per kilometer
  • 25% = 118 gram CO2 per kilometer of hoger



Diesel:

  • 7% = 1 tot en met 50 gram CO2 per kilometer
  • 14% = 51 tot en met 85 gram CO2 per kilometer
  • 20% = 86 tot en met 111 gram CO2 per kilometer
  • 25% = 112 gram CO2 per kilometer of hoger


Sluit je nu (na 1 januari 2015) een leasecontract af dan gelden de volgende normen:

  • 4% = voor volledig elektrische auto’s zoals bijvoorbeeld de Tesla
  • 7% = niet meer dan 50 gram CO2 per kilometer
  • 14% = 51 tot 82 gram CO2 per kilometer
  • 20% = 83 tot 110 gram CO2 per kilometer
  • 25% = meer dan 111 gram CO2 per kilometer

3) De belastingschijf waarin je momenteel je inkomstenbelasting betaalt.

Rekenvoorbeeld:

Stel je belastbaar inkomsten tussen de 20.000 en 56.000 euro dan val je in belastingschijf 2 (42%).
Je hebt een Volvo V40 D4 op het oog met een fiscale waarde van 45.000 euro en een bijtellingspercentage van 14%

Eerst rekenen we uit wat de belastingdienst zegt over de hoogte van de betaling in natura:
(45000/100) * 14 = 6300,- euro (14% van de fiscale waarde van de auto)

Over dit bedrag zal je dus 42% belasting moeten betalen = (6300/100) * 42 = 2646 euro per jaar.
Per maand komt dit neer op zo’n 220 euro en dat is het bedrag dat je van je salaris afgaat.

Wat kan ik rijden per bijtellingsklasse?

Hieronder staan enkele wagens met hun bijtellingspercentage zodat je een idee krijgt wat je ongeveer kunt rijden per bijtellingsklasse. Let op: sommige auto’s zoals een Audi a3 is verkrijgbaar in meerdere motorvarianten en dus ook in meerdere bijtellingsklassen

4%

BMW i3, Citroën C-Zero, Nissan Leaf,  Mercedes Benz B-Klasse, Volkswagen Golf VII e-Golf

7%
Audi A3 sportback, Ford C-Max. Mitsubishi i-MiEV, Toyota Prius Plug-in, Volvo V60

14%
Citroën C3,  Citroën C4 Cactus, Citroën DS3, Fiat Punto, Lexus CT, Mitsubishi Outlander, Opel Ampera, Peugeot 208

20%
Alfa Romeo Giulietta, Audi A1, Audi TT, Audi A6 Limousine, Audi A5, BMW 1 serie, BMW 2 serie, Ford Mondeo, Honda Civic, Mazda 6, Renault Clio,  Porsche Cayenne,  Skoda Octavia, Volkswagen Passat, Volvo S60, Volvo XC90

25%
Audi A3 Cabriolet, Audi A7, Audi Q3, Audi Q5, Mercedes CLA-Klasse Shooting Break,Jaguar XE, Jaguar XF Sportbrake