Op de LA Autoshow verraste Jaguar met de onthulling van zijn eerste elektrische auto. Alhoewel de I-Pace Concept een proefversie is, kondigde Jaguar aan dat de productieversie er nauwelijks van af zal wijken. Begin 2018 zou de I-Pace bij de dealers moeten staan.

De eerste elektrische Jaguar vormt een nieuw hoofdstuk voor het automerk. Volgens de NEDC norm heeft de I-Pace een actieradius van 500 kilometer. In de praktijk zal dat wat lager zijn, maar met 300 kilometer kan toch een behoorlijke afstand afgelegd worden. De lithium-ion-batterij in een lichtgewicht aluminium behuizing heeft een capaciteit van 90 kilowattuur en is door Jaguar Land Rover zelf ontwikkeld. De stroom wordt geleverd aan de elektromotoren die op de voor- en achteras geplaatst zijn. De motoren leveren ruim 400 pk en 700 Nm koppel. Daarmee zou de sprint van 0 tot 100 kilometer per uur in 4 seconden af te leggen zijn. Dankzij een moderne warmtepomp in het klimaatsysteem wordt het energieverbruik optimaal benut. De pomp is effici├źnter dan conventionele elektrische verwarming door ook gebruik te maken van de energie van de buitenlucht. Zo kan de actieradius van de I-Pace met 50 kilometer toenemen. Het batterijpakket wordt vloeistof gekoeld door een speciaal tweetraps koelsysteem. Opladen gaat supersnel, de batterij is binnen een uur voor 80 procent gevuld.

Doordat in de elektrische I-Pace geen rekening gehouden hoeft te worden met bijvoorbeeld een verbrandingsmotor, transmissietunnel en brandstoftank is de extra ruimte optimaal benut. Jaguar spreekt zelf over de buitenmaten van een compacte SUV met de binnenruimte van een full-size exemplaar. Zoals de I-Pace nu gepresenteerd is, is hij 4,68 meter lang en 1,89 meter breed met een wielbasis van 2,99 meter. Hij biedt plaats aan vijf volwassenen en heeft een bagageruimte van 530 liter. In de neus is nog een extra ruimte beschikbaar van 28 liter.

Vergelijkbare artikelen

0 990

0 589