In korte tijd introduceerden verschillende verzekeringsmaatschappijen prepaid pechhulp. Je betaalt dan alleen voor hulp onderweg als je er daadwerkelijk gebruik van maakt. Veel goedkoper dan een speciale verzekering, zo is de redenatie, want je betaalt niet onnodig teveel als je bijna nooit onderweg strandt met pech. Maar is prepaid hulp echt voordeliger?

Pech onderweg is iets wat veel mensen nauwelijks overkomt. Maar ben je onderweg en je kunt niet verder omdat je auto kapot is, dan wil je wel graag geholpen worden. Een pechhulpverzekering kan daarbij uitkomst bieden, maar tegenwoordig is er ook prepaid pechhulp. Voor een abonnement betaal je maandelijks een bedrag. Bij prepaid betaal je na de reparatie of bij de monteur.

Het grootste voordeel van prepaid is het feit dat je alleen betaalt als je ook daadwerkelijk pech hebt. Ook is het melden van de pech zeer eenvoudig via de app op je telefoon. Nadeel is dat je ineens een groot bedrag kwijt bent aan de hulp en dat er vaak ook nog kosten bijkomen. Te denken valt aan onderdelen die vervangen moeten worden, transportkosten wanneer je auto niet ter plekke gemaakt kan worden en vervangend vervoer. Dat maakt dat een prepaid pechhulp vooral kostenbesparend is ten opzichte van een abonnement als je een goed onderhouden, nieuwere auto hebt, waarbij de kans op pech onderweg klein is. Wanneer je verwacht vaker dan één keer per vier jaar pechhulp onderweg nodig te hebben, dan kun je beter kiezen voor een pechhulpabonnement.

Vergelijkbare artikelen